Δημήτρης Μυταράς και Γιάννης Κουνέλλης: Έφυγαν μαζί δύο μεγάλοι Έλληνες

Φτωχότερη είναι από χθες η ελληνική τέχνη: Ο Δημήρης Μυταράς, ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες μεταπολεμικούς ζωγράφους, με διεθνή καταξίωση και ακαδημαϊκός, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών καί ο Γιάννης Κουνέλλης, ο διεθνούς φήμης καλλιτέχνης, με καταλυτική συνεισφορά στο ριζοσπαστικό κίνημα της Arte Povera, πολίτης της Ευρώπης και το κόσμου, πέθανε χθες σε ηλικία 80 ετών, στη Ρώμη όπου ζούσε.

Τα τελευταία χρόνια μια σοβαρότατη νευρολογική διαταραχή (οπτική νευροπάθεια) είχε στερήσει σταδιακά την όρασή του Δημήτρη Μυταρά, ο οποίος ξεκίνησε την πορεία του στον εικαστικό χώρο μέσα από το σχέδιο, για να προχωρήσει αργότερα στην εφαρμογή και την κατάκτηση του χρώματος.

Στα έργα του το σχέδιο δεν είναι απλό δομικό στοιχείο της σύνθεσης, αλλά βασικό μέσο έκφρασης. Αντίστοιχα, το χρώμα χρησιμοποιείται όχι ως μορφοποιό στοιχείο, αλλά ως εκφραστικό του κλίματος και της εσωτερικής ποιότητας του θέματος. Διαθέτοντας εξαίρετες σχεδιαστικές ικανότητες και όντας ευαίσθητος δέκτης των μηνυμάτων της πρωτοπορίας, δέχεται γόνιμες επιρροές από τα νεωτερικά ρεύματα και έχει διαμορφώσει προσωπικό και αναγνωρίσιμο εικαστικό ύφος.

Ο Γιάννης Κουνέλλης, καλλιτέχνης μοντέρνος, έζησε ακολουθώντας τους ρυθμούς της εποχής μας, με το έργο του να θέτει συνεχώς ερωτήματα χωρίς να μας δίνει σαφείς απαντήσεις. Aσκησε τεράστια επιρροή στη ελληνική και την ευρωπαϊκή ζωγραφική και το όνομά του συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτά των σημαντικότερων εκπροσώπων των σύγχρονων ρευμάτων στην τέχνη της ζωγραφικής.

Για τις συνθέσεις του μεταχειριζόταν υλικά από τα παλαιοπωλεία, όπως εφημερίδες, σακιά από λινάτσα, παλιά παπούτσια και γυαλιά, παλτό, αλλά και πέτρα, χώμα, σχοινιά, σίδερο, βαμβάκι, κάρβουνο. Δεν δίστασε να εκθέσει ακόμα και ζωντανά άλογα σε μία από τις εγκαταστάσεις του και μάλιστα, για πρώτη φορά, στα τέλη της δεκαετίας του ’60 (το ’69 μετέτρεψε την γκαλερί L’Attico της Ρώμης σε στάβλο με άλογα). Κατάφερε να απεικονίσει την αγωνία του για τον αποδεκατισμό των κοινωνικών σχέσεων, τις εντάσεις και την αποξένωση με τρόπο τολμηρό.

Recommended For You