Ανάχωμα στα ανεξέλεγκτα τηλεφωνήματα για οφειλές

Σε εξέλιξη είναι η προσπάθεια να μπουν σαφείς κανόνες στην ενημέρωση για οφειλές και από δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες, που αρχίζουν να αντικαθιστούν τις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών στο… τηλέφωνό μας, όπως είπε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Αντώνης Παπαδεράκης Στο Κόκκινο και τους Προκόπη Αγγελόπουλο και Γιώργο Τραπεζιώτη.

Το τελευταίο διάστημα έχει μειωθεί η ένταση των καταγγελιών, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι πολλές, τόσο για τις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών όσο και για δικηγόρους ή δικηγορικές εταιρείες, σε σχέση με τον τρόπο που επικοινωνούν με οφειλέτες, είπε ο κ.Παπαδεράκης, έτσι κρίθηκε σκόπιμο να βελτιωθεί το υφιστάμενο πλαίσιο και εντοπίστηκαν οι κύριες «περιοχές» που χρειάζονται βελτιώσεις, με βάση τόσο αποφάσεις δικαστηρίων όσο και γνωματεύσεις από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένωνμ, αλλά και μετά από διάλογο με θεσμικούς φορείς και ενώσεις καταναλωτών.

Αυτές αφορούν:

  • πιστοποίηση ταυτότητας: Αφενός, αυτού που καλεί, καθώς πρέπει να αναφέρονται τα στοιχεία του προσώπου ή/και της εταιρείας, αφετέρου του προσώπου με το οποίο συνομιλεί αυτός που καλεί, ώστε να μην δίνονται προσωπικά στοιχεία μέσω συνομιλίας με κάποιον που δεν είναι ο οφειλέτης (αλλά συγγενικό πρόσωπο ή τρίτος)
  • συχνότητα κλήσεων: Ο υφιστάμενος νόμος επιτρέπει μία κλήση ανά δύο ημέρες, κάτι που ενίοτε παραβιάζεται.
  • δικηγόροι και δικηγορικές εταιρείες: το υφιστάμενο πλαίσιο δεν καλύπτει την δράση τους και υπάρχει ένταση του φαινομένου. Επιδιώκεται συνεργασία με το δικηγορικό σύλλογο, που κατά δήλωση της ηγεσίας του προτίθεται να εντάξει στον κώδικα δεοντολογίας του αντίστοιχο πλαίσιο … εκκρεμεί η διαβούλευση ώστε αυτό να οριστικοποιηθεί,

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται κατά τον ίδιο «στο πλαίσιο λειτουργίας των δικηγορικών εταιρειών και των δικηγόρων … ενώ ξεκίνησαν 29 εισπρακτικές εταιρείες, έχουν διαγραφεί οι 15 και έχουν μείνει 14 … υποψιαζόμαστε ότι σε υποκατάσταση αυτών έχουμε δικηγορικές εταιρείες και δικηγόρους. Μάλιστα, πολλές φορές δεν είναι αυτοί που καλούν, αλλά με τη σειρά τους μισθώνουν εταιρείες», όπως είπε.

«Αυτό προσβάλλει και το λειτούργημα του δικηγόρου, δεν μπορεί πίσω από αυτό να ασκούνται πρακτικές που προσβάλλουν και τους ίδιους, ξέρουμε ότι οι περισσότεροι δεν συμφωνούν με αυτές και καταδικάζουν αυτές τις συμπεριφορές συναδέλφων τους ή εταιρειών», σημείωσε ο κ.Παπαδεράκης.

Η διαβούλευση με τους δικηγόρους και το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, ως τον μεγαλύτερο της χώρας, είναι το επόμενο βήμα για να ολοκληρωθεί η συγκρότηση του νομοσχεδίου, καθώς «όλα τα άλλα είναι έτοιμα», όπως είπε.

«Και το υφιστάμενο βάζει περιορισμούς, αλλά παραβιάζονται … πρέπει να τηρείται … Κυρώσεις σήμερα υπάρχουν για τις εισπρακτικές εταιρείες, αλλά δεν υπάρχουν για τις δικηγορικές εταιρείες και τους δικηγόρους, γιατί αφορά τον κώδικα δεοντολογίας τους και τα πειθαρχικά τους … Πρέπει λοιπόν να συνδιαμορφωθεί ένα πλαίσιο από κοινού με τους δικηγόρους για να αντιμετωπιστεί συγκροτημένα και ολοκληρωμένα το θέμα».

Διευκρίνισε εξάλλου ότι την ίδια ώρα είναι ανοιχτή η επικοινωνία και με εκπροσώπους των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών, οι οποίοι «δείχνουν διάθεση να συμφωνήσουν σε ένα πλαίσιο πιο αυστηρό».